20 Ağustos 2017 Pazar

ANI YAŞA KOÇUM - FAS TA KURBAN BAYRAMI

Bu sene yazın tadını çıkardık pozu😂

Efendim Kurban bayramı yaklaşıyor. Bayram kültürünü halen yaşatıyorsanız ne mutlu size.

Fas ta bayramlar bayram tadında yaşanır en azından eşimin ailesinin evinde böyle.   Ramazan Bayramı daha sakin cici geçerken Kurban Bayramı hareketli, yorucu geçer diyebilirim.

 Hayvanın kesimi, kesilen etlerin poşetlenmesi, delik deşik edilip tüm organların çıkartılması  baharatlanıp  terasta ipe asılıp kurutulması, tütsülenecek kısımların gençlere verilmesi, postların mahalle mahalle gezen adamlara verilmesi diye gider bu bayram.

Kanlı canlı ve kokuludur.  Hayvanın kellesini vs tütsüleme işlemi mahalle aralarında gerçekleşir ve  sanki bütün mahallede oksijen tükenir. Her yeri tütsü kokusu kaplar.

Savaştan çıkmış bir şehir gibi...


Kazablanka da aile evinin tam karşısında boş arazide yaparlar tütsüleme işlemini ve gençlerin aldıkları ücret aman aman para değildir.   Oksijenin yok edilmesi dışında görsel kirlilik diyebilirim. En azından benim için.

Tırsıyorum bu görüntülerden 😨

Bizim ülkede öyle önüne gelen Kurbanlık alamaz diye biliyorum. Bu ülkede çoğu kişi kurbanlık alır. Çok ama çok fakir olanlar hariç.  Çoğu eve et girer bu bayram.  Yatıp kalkıp et yenir. Kavurma yapmazlar bizdeki gibi.  Et tajin, et şiş, köfte olarak sofralara konur. Aslında insanların günlerce et yemesini de anlıyorum.  Kalabalık aileler ve yılda bir defa doyumluk et giriyor eve. Hoş bu kalabalık aile de kendi seçimleri. Bekar kız bana şimdiden evlendiğinde dört çocuk yapacağını, çok çocuk sevdiğini anlatıyor. Yani verebileceği imkan çok ta umurunda değil. Fakirliğin ciddi anlamda yaşandığı topraklarda vizyonu dar bir kızın sevmelik çocuk yapması...  Kafa tatili dedikleri böyle bir şey. Kafa ne güzel tatil yapıyor maşallah.

Konumuza dönelim.  Kurbanlık hayvan fiyatları  Türkiye' ye kıyasla aman aman pahalı değil. Geçenlerde "Bu sene çok yağmur yağdı,  kurbanlıklar pahalı olmaz"  diye de söylüyordu  eşim. Fiyatlar henüz belli olmadığı için kesin bilgi veremeyeceğim ama küçükbaş hayvan 1500 Dirhem den başlıyor diye bir paylaşım gördüm.

Normal günde de motorla gezdirsene vicdansız.  😂


Pazarlık yapabilirsen 1500 değil 1400 e alırsın falan filan. 100 Dirhem deme o bile kardır.   Bazen kurbanlık hayvanın kaçtığı  veya öldüğü de  olur. Tıpkı bizim ülkede olduğu gibi.   Mesela bir kızcağız geçmiş senelerin birinde  kurbanlık satın almış ve hayvan yolda yürürken eceli gelip ölmüş. Kız ağlayarak arkadaşına bu olayı anlatmış.   Arkadaşı da  bunu kahkahalarla gülerek bana anlatmıştı. Yani böyle arkadaş diye geçinen  manyak insanlar da var her  toplumda 😂
Yatılı misafir. 


Kurbanlık hayvanı koyacak bir yer olmayan  evinde bir oda açar. Bir komşum da şahit oldum.  Eşimin ailesinin  bodrum katında  durur kurbanlıklar. Aile  apartmanın da   her aile iki adet koyun almış olsa (ki olur, oluyor ) altı adet koyun eder.  Bazen üç aile birleşip bir de büyük baş hayvan alsa (ki alınıyor) apartman giriş kapısından girdiğiniz gibi buram buram bir koku öper yanaklarınızdan 😃 Köy evlerini ahır kokusunu kısaca doğal hayatı kucaklar gibi olursunuz bir an...


Erkeklerin bol bol hayvan kestiği  kadınların temizlik, mutfak, misafir ağırlama ile uğraştığı bu bayramda insanların hoşafı çıkar.   Bu hoşaf olma durumu  beni teğet geçer.  Kan tutar ve hayvan kesimi & et kesilmesi olaylarına bakamam. Mazeretim var rahat gelinim ben. Bir işin ucundan tutmam gerekiyorsa tuttum ve blog yazısı konusu yaptım.
Ben hiçbirinizi yemeyeceğim merak etmeyin.  

 Bu kültürün  insanları  çocukluğundan beri defalarca bu kesim anına şahit oldukları için rahattırlar. Hatta kesim anını  kahkahalar ile gülerek anlatanlara bile denk geldim. En tuhafıma giden ise hayvanın kellesini kendi başı gibi koyup fotoğraf çektiren birinin internette o fotoğrafı  paylaşımıydı.  İnsanoğlu amacından sapmayı  her zaman başarmıştır zaten.
Eid,  Bayram demek. Moubarak yani mübarek.  


 Bir turist için Ramazan ayı (açık market &restaurant zor bulunur) Kurban Bayramı haricinde  Fas güzeldir. Turizm şirketlerinin bayram paket turlarına katılıp Fas a gelme hatasını sakın yapmayın. Benden söylemesi.

Okuduğunuz için teşekkür ederim
Sevda ALAN ELARABY

14 Ağustos 2017 Pazartesi

MUDANYA / İLÇENİZİ ÖPEYİM😘 BEN GİDİYORUM 😅


İlçenizi öpeyim ben gidiyorum hem de Afrika ya 😅😘❤

Yüksek yüksek tepelere ev kurmasınlar demelerine rağmen zeytin ağaçlarının kesilip binaların dikildiği yerdir Mudanya. İmdi dostlar akıl var peynir var. Zeytin yok  😭 malum ağaçlar kesildi.😳😵 Aklınızı peynirle yiyin gari.




Denize kıyısı olan bu sahil ilçesinin sahili de  inşaat aşamasında olduğundan kısmeti kapalı, esnafı mağdurdur. Her ne kadar sahil  inşaat aşamasında olsa da restaurantlar iki & üç katlıdır ve manzara muhteşemdir.  Rotanızda Mudanya olursa esnafa destek çıkın  ve yemeğinizi sahildeki restaurantlar dan birinde yiyin derim.
Sahil projesi


Mudanya Mütarekesini tarih bilgisi az olan kişi bile hatırlar . Mudanya ya gelirseniz Mütareke binasını da  ziyaret edin. Çok sevdiğim  Mesut arkadaşım burada görevlidir. Sizinle ilgilenecektir.

Mudanya Mütareke binası

Mütareke binasından sonra Giritli mahallesi ile canlanır Mudanya.  Muhteşem evler, deniz kenarında  restaurantlar, cafeler ve yolun sonunda denize sıfır çay bahçesi vardır.  Bu yolda yürümek bile güzeldir. Yol sonunda bir üst caddeden yürüyerek yat limanının olduğu ve yol boyunca güzel mekanların olduğu Arnavut Köy e uzanabilirsiniz.  Mesafe kısadır.  Daha ilerisi de Yıldıztepe dir ki burası muazzam güzeldir. Muhteşem  manzara karşısında çayınızı kahvenizi yudumlarken iyi ki gelmişim buraya dedirten türden.



Yüksek yüksek tepelere binalar dikilmesi kadar düşündüren başka bir konu daha var ki yazmadan geçemeyeceğim. Devlet hastanesi...

 Mudanya nın merkezinde eskiden devlet  hastanesi vardı. Konumu muhtemelen sıkıntı yaratmış olacak ki hastaneyi Mudanya nın taaaa dışında yine yüksek yüksek tepelere kurmuşlar. Aracın yoksa hapı yuttun dedikleri türden. Efendim gece hasta olsan ve aracın olmasa taksi ücreti 40-50 TL tutan bir haptan bahsediyorum. Gidiş dönüş eder 100 TL. Şaka gibi.  Keşke daha ulaşılır bir yer tercih edilseydi. Eminim birçok kişi benimle aynı fikirdedir.




Genel anlamda sakin, huzurlu ve güvenilir bir ilçe olan Mudanya da gecenin bir yarısı dışarı çıkıp gezebilir ve evinize yürüyerek dönebilirsiniz.  Bunu Fas ta yapamazsınız mesela.
 E o zamam neden böyle bir yeri terk edip Fas a yerleşmeyi seçtin ? dersen. Ben ağaç olup kök salmayı değil kuş olup uçmayı seçtim. 😂 Her ne kadar göbek bağım kopmuş olsa da halen gönül bağım vardır Mudanya ile. Severim kendisini ve o da eminim sever beni.

Öpüldün Mudanya 😘

 Eğer Mudanya yı ziyaret etmediyseniz hatta ve hatta Mudanya da neresi yahu? diyorsanız Bursa' nın gözbebeğidir Mudanya ve  muhakkak  rotanızda olması gereken konser, tiyatro gibi birçok etkinliğin yapıldığı, tarih, deniz, huzur kokan bir ilçedir.  Garanti veriyorum SEVECEKSİNİZ.  Hatta belki yaşamak bile isteyeceksiniz. 😉

Okuduğunuz için teşekkür ederim
Sevda ALAN ELARABY


8 Ağustos 2017 Salı

GÖLYAZI - PİŞMANIM, KORKUYORUM. NAYIRRR!

KORKU PİŞMANLIK NE ARARSAN.
Gölyazı,  Bursa ilinin Nilüfer ilçesine  bağlı şirin bir mahalleymiş. Açıkçası ben köy sanıyordum.

Bundan yedi yıl önceydi diye hatırlıyoum. Motorcu arkadaşlarla kahvaltıya gitmiştik. Göle yakın bir çay bahçesine oturup keyifli muhabbet etmiş,  güzel zaman geçirmiştik. Bahar dı ve sakindi.

Bu sene Türkiye tatilimizde tekrar nasip kısmet oldu ve yazın Gölyazı ya gittik. Kalabalıktı ve aracı park edecek yeri bile zor zahmet bulduk.

Bazen bir fotoğraf çekmek istersiniz, oradan geçen biri tarafından görselin öznesi değişir.😅
(Fotoğraf çektirdiğini bilen ve yapay poz veren kişi mi yoksa fotoğrafa  dahil olduğundan bi haber insanın  gerçek  yüz  ifadesi mi 🙈😅 Olmak ya da olmamak işte bütün mesele bu 😁)


Göl kıyısında çay bahçeleri var. Ailece oturup gözleme, çay, muhabbet ile zamanı değerlendirdik. Daha sonra tarihi ağacın  olduğu istikamete doğru yürüdük. Nilüfer çiçeklerini görmek için  tur olduğunu duyunca hadi sandala binelim, görelim dedim.  Ne büyük hata!
Kızım Cenk eniştesinin kucağında. 

 Annem, ben, eşim, kızım, ablam ve eniştem  sandala bindik. Teyzem akıllıca davrandı ve gelmedi. Total rahat 450 KG olduk. Beş yetişkin, bir çocuk ve bir de sandalcı başı.  Beşik gibi  sallanıyoruz.

Ağlasam duyar mısınız sesimi mısralarımda...   İçime içime akıttım gözyaşlarımı sırf göl taşmasın diye 😂

Neyse hareket etti. Estire estire sular sıçraya sıçraya hoplaya zıplaya yol aldık gidiyoruz. Eşim eniştem ve ablam karşımda, tepede adam, kucağımda kızım, yanımda kolumu sıkı sıkı tutan annem.  Bir elimle kızı tutuyor diğer elimle direğe tutunuyorum.   Düşsek affedersiniz ne şehittir ne gazi her koşulda Niyazi...

Bu arada kızımı annemin kucağına verdim ve fotoğraf çekiyorum ama gülmek ne mümkün.  Gerginim korkuyorum.   Çocuk ta ilk başta korktu daha sonra çareyi uyumakta buldu.  😴

Orada çiçek var şurada şu var deniliyor ama hiçbiri umurumda değil. Sağsalim kıyıya varalım yeter. Tur bitti ve dönüyoruz. Çoook şükür halen eksilen düşen yok. Kıyıya yanaştık ve uyuyan çocuğu eniştem kucağına  aldı. Sandaldan kıyıya inen görevli adama çocuğumu emanet etti.  O ahmak adam ne yaptı?

Uyuyan 20 Aylık minicik evladımı ayakta durur pozisyonda  kaldırımda bir başına bıraktı. Çocuk uyuyor yahu. Başındaki bandanası gözünün üstüne düşmüş. Gözü bile açık değil.  Bağrış çağrış derken  ahmakların efendisi halen çocuğumu tutmuyor.  Tam çocuk düşmek üzereyken eniştem tuttu. Ciddi bir kaza atlattık. Bu arada eşim Mostafa etkisiz eleman olarak bakınıyor.

Yazarken bile o ana gittim ve sinirim zıpladı.  Adam özürler diledi ama düğün bitti yak kınayı bir yerine ...

Size tavsiyem küçük çocuk, kilolu ve yaşlı kimseler ile bu tura katılmayın. Ayrıca sayı olarak dört kişinin üstüne de çıkmayın.  Ciddi riskli.

Kızım arkadaş edindi hemen. 😊

Buraya kadar gelmişken papağan ile resim çektirelim dedik ve tarihi ağacın yanında görevlinin  yanına gittik. Adam papağan ı   eşimin başına koydu ve o da bir güzel saçına üstüne hacet giderdi. Sıvamasını da ben yapayım dedim ve bir ağız dolusu kahkaha kustum eşimin üstüne .  😂😂

Papağan ile fotoğraf çektirmek keyifliydi. Renkli cıvıl cıvıl bir Gölyazı hatırası oldu. Tavsiye eder miyim? Oooo  yes!

Çay bahçesinde garson Patlıcanlı gözleme deneyin derse muhakkak deneyin ve köylü kadınların sattığı el emeği kıyafet ve takılara da  bakın derim. Sağ tarafta baykuşlu küpe, saç bandı satan ablaya 5 TL.  borcum var. (Yanlış hesap...)  Fark ettiyse umarım hakkını helal etmiştir. Ben fark ettiğimde çok geçti.

Aslında her yeri gezilesi bir mahalle ama kızım ile hareketimiz  kısıtlı olduğu için çay bahçesinde oturmayı ve şu anlattıklarımı yaşamayı tercih ettik.

  Bahar ve yaz mevsiminde gitmenizi, görmenizi  tavsiye ederim. Güneşli günlerde daha güzel olduğunu düşünüyorum.

Eğer haftasonu gidecekseniz sabahtan yola çıkın ki köyün içine aracınızı park edebilesiniz. Belli saatten sonra köy içine park edilmiyor, köy dışında belirlenmiş bir alana park etmek zorundasınız.

Bunu da belirttikten  sonra  sağlıkla,  keyifle kalın diyorum.

Okuduğunuz için teşekkür ederim,
Sevda ALAN ELARABY


2 Ağustos 2017 Çarşamba

ZENGİN ADAMI FAKİR SANIP FİTRE VERMEYE ÇALIŞMAK


Fas tan Türkiye ye geldik.  Yol, yolculuk, yorgunluk, dinlenme  aşaması bitti ve  arefe gecesi oldu. Eşim "FİTRE vermem lazım " demeye başladı. Fas a dönünce ver fitreyi. Gece gece nerden bulacağız fitre verilecek insanı? desem de ikna edemedim.

Ailemin oturduğu apartmanda çalışan kapıcıya mı versek şu fitreyi? dedim. Annem,  "O adamın karşı binada evi var ve keyif için kapıcılık yapıyor" dedi. Vay anasını😨 dedim. Yurdum cevherlerinden bir şiir iliştirelim şuraya😂😅



Sahile inelim de  fakir muhtaç birine denk gelirsek fitreyi verip, eve döneriz düşüncesiyle kendimizi evden dışarı attık.  Eşim,  "Caminin oralara falan  bakalım " dedi 😂 Gece saat 23:00.   Ya sabır dedim ve  başladık insan aramaya.

Olayın yaşandığı yer Mudanya. Küçük bir ilçe.    Saat olmuş geceyarısı.   Sahil, cami ... gez gez fakir ya da ihtiyaç sahibi yok. Etrafta çocuk olsa çocuklara para verelim diyeceğim ama "Ne diye çocuğuma para veriyorsun?"  diyerek Mostafa yı dövebilirler. 😂 Zaman değişti, insanların güveni kırıldı.  Çok doğal.

 Şimdi İstanbul'da olmak vardı anasını satayım diye geçirdim içimden.  İstiklal de sokak sanatçılarına verirdik fitreyi. Caddeye, sokaklara sanatıyla renk katan  insanlar her türlü güzelliği ve desteği hak ediyor.

Mudanya sahilini bir tur dolaştıktan sonra   dondurma alalım da dondurma yiyelim dedik. Eşim dondurma alırken " Fitre için ayırdığım parayı dondurma satan adama mı versek?"  diye sordu.  Yok artık! 😡


En sevdiğim film. Dumb and dumber.  Salak ile Avanak 😂

Leynn! Adam sahile sıfır  tezgah açmış. Belli ki paraya honey caney  falan diyor, mendil yerine para kullanıp halay çekiyor.    Sen yine buraları Fas la karıştırdın.  Yürrü!  dedim ve karşımda sevdiği kızın gölgesinin resmini çeken erkek kardeşim Hakan' ı gördüm. Yanında da kıymetli arkadaşı.


"Size de dondurma ısmarlayalım " dedim ve  fitre vermek için evden çıktığımızı,  ihtiyaç sahibi birine denk gelmediğimizden parayı veremediğimizi anlattım.  Mostafa az kalsın dondurmacı adama fitre verecekti diye de  ilave ettim.
Kardeşim güldü.  😆 "O dondurmacının maddi durumu iyi. Benim de arkadaşım.  Allah iyiliğinizi... " dedi.
Mostafa ya  döndüm "Dondurmacı adam zengin miş. Parasıyla döver o adam  seni"  dedim.

Kardeşim, "İsterseniz o parayı eğitim, hacı hoca vs " dedi. Al al al al şu parayı  Hakan.  Kime verirsen ver  diyerek insan aramaktan kurtuldum. 😁 Para da aman aman büyük bir meblağ değil ha. 20 Tl.😁Bilseydim evden dışarı hiç çıkmaz, kardeşimin eve girmesini beklerdim.

Aile evine giden merhametsiz bayırı cüzdanımızda fazlalık yapan 20 Tl den kurtulmuş olarak huşu içinde  tırmanırken,  ' ZENGİN ADAMA FİTRE VERMEYE ÇALIŞMAK eyleme geçmedi ama blog yazısı olarak kayıtlara geçecek demiştim.   😁 An itibariyle kayıtlara geçti.

Okuduğunuz için teşekkür ederim.
Sevda ALAN ELARABY