11 Şubat 2018 Pazar

MESLEK SEÇİMİ - TEKNİSYEN

Mostafa ELARABY


Öğrencilik  yıllarında  eğitim masraflarını karşılamak  amaçlı  bir yandan  çalışan bir yandan okuyan sevgili eşim ile devam ediyorum.

Mostafa,  eğitim hayatından ve otomotiv sektörüne girmeden önce nerelerde çalıştığından   bahseder misin? 

Üniversite eğitimine  Ekonomi bölümü ile başladım. Birinci seneyi okudum ve  bu bölümün  bana göre olmadığına karar verip  ikinci seneyi okumadan bıraktım. Ardından  ISIG  Enstitüsü,   Teknisyenlik bölümünde iki sene okudum. Bu bölümü  bitirdikten  sonra Gündüzleri Endüstri sektöründe çalışıp geceleri ITA Enstitüsünde Desinator ve Endüstri bölümünü  okudum. AUTOCAD  eğitimi aldım. İki senelik eğitimden  sonra diplomamı aldım.  ITA bitince beş sene Kazablanka da bir bisiklet fabrikasının  makine bölümünde  çalıştım.  Uçak fabrikasında da Uçak ve helikopter parçaları yapımında çalışarak iş hayatım devam etti.
Son olarak  IGAT Enstitüsünde  CATIA  Programı yani  Mekanik Oto program ve dahası  üzerine bir eğitim aldım  ve  öğretmenimin tavsiyesi ve referansi ile Otomotiv sektöründen bir firmaya iş başvurusunda bulundum.

Otomotiv sektöründe işbaşı yapman ile devam edelim. Bize tüm detayları ile anlatır mısın?

Kalıpçı olarak iş başvurusu yapmıştım.  Bir ay Kazablanka,  on dört ay   Fransa ve dört  ay Türkiye olmak üzere neredeyse iki sene eğitim aldım. İlk olarak atölyede KALIPÇI olarak  işbaşı yaptım.  Bir sene sonra aynı departman dahilinde  ofise geçtim ve teknik bölümde çalışmaya devam ettim.  İki  sene sonra  mühendislerin olduğu departmana geçtim ve halen aynı departmanda çalışıyorum.  Ayrıca  Fransa ile bağlantılı bir projede görevliyim. Çoğunlukla Fas ta, zaman zaman  Fransa da çalışıyorum.

On dört ay Fransa, dört ay Türkiye  ve   iki hafta  Japonya da iş  nedeniyle  bulundun. Az çok  gözlem yapma fırsatın olmuştur. İş  disiplini ve çalışanlar hakkında bize söyleyeceklerin var mı?

Japonya' nın sistemi güzel. Çalışma disiplini var.  Çalışanlar işinde  ciddi olduğu kadar  alçak gönüllüler. Önceliği çalışmak olan bir toplum.  Fransa' nın  sistemi Japonya  ya nazaran daha yavaş  fakat güzel iş çıkartıyorlar.  Tatil günleri çalışma olmaz.  Türkiye'de ise hızlı çalışılıyor. Sorun  olduğunda  "Tamam, hallederiz " cümlesi çok kullanılıyor, çözüm biraz zaman alıyor ama sabırlı ve çalışkanlar. Tatil günlerinde bile çalışmayı sorun etmiyorlar. Fas,  yani ülkemde ise (burada gülüyor )  "amann çok kolay, hemen biter"  kendinden emin bir tavır ile  iş erteleniyor. Zaman daraldığında  ise yetiştirebilmek için koşturmaca başlıyor, hızlı çalışıp hata yapılıyor.  Çalışanların çoğu işe değil tatile odaklı, konsantrasyon az. Farklı ülkelerde çalışmış Fas vatandaşları ve başka ülkelerden  gelen çalışanlar  ile  iş disiplini öğretiliyor, öğreniliyor. Geçmiş senelere nazaran durum daha iyi diyebilirim.

Mesleğinin, otomotiv sektöründe çalıştığın fabrikanın  artıları  ve eksileri sence neler?

Güzel fırsat sunan bir meslek.  Misyon görevi olup en az altı aylık çalışmalarda avantajları çok.    Fabrika her ay aldığın standart  maaşın üstüne çalışacağın ülkede ev kirası,  gıda,  araç, uçak bileti gibi ihtiyaçları karşılıyor  ayrıca  ekstra maaş ödüyor. Fas Fabrikasında her sene çalışanlara verilmek üzere dört araba belirleniyor  ve  çekiliş  yapılıyor.  Çekilişte çıkan çalışanlara ise arabalar teslim ediliyor.
Maksimum beş sene içinde  ödeme  koşuluyla her ay maaştan kesinti yapılarak araba alma  imkanı da sunuyor...

Çok  mesuliyet istiyor yaptığımız  iş.  Zam oranları düşük . %4,   %5 gibi. Bunlar da aklıma gelen eksi yönleri.

Otomotiv sektöründe çalışmak isteyen ve bu sektör ile ilgili bölümleri okuyan öğrencilere tavsiyelerin neler ?

Otomotiv sektörü iyidir.  Maaşın  az olmasına takılmadan  sabırla, emek vererek çalışmak, öğrenmek, gelişime açık  olmak  bu meslekte altın  anahtardır. Güzel bir  yere gelmek ve güzel  imkanlardan yararlanmak için özverili  olmak gerekir.


Teşekkür ederim sevgili eşim. Otomotiv sektöründe çalışmayı düşünen gençlere bir faydamız olsun diyerek ilavelerde bulunmak istiyorum.
 Eşimin çalıştığı fabrika neredeyse işe aldığı kırk- elli kadar gence (belki daha da fazlasına) iki seneye yakın eğitim imkanı sağlamıştı. Turizm sektöründe çalışırken faturalarını kesen bendim. Oradan biliyorum. Eğitim bitip işbaşı yaptıklarında maaşı beğenmeyip,  işten ayrılanlar  olmuştu. Bugünleri o zamanlardan gördüğüm için (yanlış anlaşılmasın geleceği görmüyorum :)) Eşimin işten çıkmasına gönlüm razı gelmemişti.  "Senin eğitimin için bu kadar masraf yapmış bir firmayı bırakmak büyük haksızlık. Maaş ve imkanlar bugün iyi olmayabilir ama bir gün iyi olacaktır"demiştim. Basamaklar adım adım sabırla, çalışarak ve öğrenmeye açık olarak çıkılıyor. Benden söylemesi.

12 Şubat Pazartesi hem  işinin patronu hem de çalışanı, MESLEK SEÇİMİ - ELEKTRİK & ELEKTRONİK ile devam edecek. Takipte kalın.

Okuduğunuz için teşekkür ederim.
Sevda ALAN ELARABY

4 yorum:

  1. Rica ederiz. Güzel konular bulduğunu düşünüyorum, verdiğin emeğin karşılığını bol ziyaretçi ve kazanç olarak almanı dilerim.

    YanıtlaSil
  2. Güzel birseri olmus canim. Bloggerliga artik isindin ustaliga dogru gidiyorsun. Cok takdir ediyorum seni 😍😍😍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Derya ' cim. Senin düşüncelerin benim için önemli.❤😊😚

      Sil